Partner serwisu
Drogi i autostrady

Niemcy zablokowali budowę terminala w Świnoujściu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
24-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Radio Zet

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Niemcy zablokowali budowę terminala w Świnoujściu
Niemcy rzucają kłody pod nogi polskiej gospodarce! Budowa strategicznego głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu została zablokowana przez niemiecką organizację ekologiczną, która wykorzystuje sąd do torpedowania polskiej inwestycji. Chodzi o wstrzymanie decyzji środowiskowej.

Decyzja środowiskowa dla budowy terminala w Świnoujściu została wydana w lutym 2025 roku. Wówczas wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka tłumaczył, iż zaskarżenie przygotowane m.in. przez niemiecką organizację pozarządową nie zostało uwzględnione, dzięki czemu uzyskano ostateczną decyzję środowiskową, co stanowi kolejny ważny krok i przybliża do realizacji inwestycji w wyznaczonym terminie.

Sąd wstrzymał decyzję środowiskową

Niemcy nie składają broni w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Jak informuje Radio ZET, budowa terminala została tymczasowo wstrzymana. Powodem takiej decyzji jest działalność niemieckiej organizacji ekologicznej.

Grupa Lebensraum Vorpommern złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, a jak ustaliło radio, sad zdecydował się na zabezpieczenie postępowania i wstrzymanie decyzji środowiskowej.

Oznacza to, iż budowa, która niebawem miała ruszyć, jest wstrzymana co najmniej do 4 sierpnia, gdy wydany zostanie ostateczny wyrok w tej sprawie.

Polsko-niemiecki spór o terminal

Zgodnie z planem budowy, terminal kontenerowy w Świnoujściu ma być oddany do użytku na przełomie 2028 i 2029 roku, co ma stanowić impuls dla gospodarki, ale też zwiększyć szeroko rozumiane bezpieczeństwo kraju.

Strona niemiecka w różny sposób starała się zablokować inwestycję. Jak zwracały uwagę jeszcze poprzednie władze polskiego ministerstwa, zablokowanie strategicznej inwestycji dla Pomorza Zachodniego miało na celu ochronę interesów ekonomicznych Niemiec.

„Deutsche Welle” wskazywał natomiast swego czasu na obawy niemieckich samorządowców i aktywistów o negatywny wpływ projektu na środowisko naturalne i turystykę na wyspie Uznam. Te jednak nie mają pokrycia, ponieważ obiekt powstanie w prawobrzeżnej części Świnoujścia, w której już dziś znajduje się większość infrastruktury portowej. Także drogowa i kolejowa infrastruktura dostępowa do portu morskiego znajduje się na wyspie Wolin, dlatego budowa terminala kontenerowego nie może wpłynąć na zwiększenie emisji hałasu i zanieczyszczeń po niemieckiej stronie.

Jak pokazuje najnowsza decyzja sądu, niemiecka strona cały czas skutecznie blokuje polskie działania.

Konieczny wschodni tor podejściowy

Terminal w Świnoujściu ma obsługiwać największe kontenerowce oceaniczne o zanurzeniu na poziomie 15 metrów, w związku z czym konieczna będzie budowa nowego toru podejściowego.

Zgodnie z założeniami, wschodni tor podejściowy będzie miał około 70 kilometrów długości i pół kilometra szerokości, a jego głębokość techniczna wyniesie 17 metrów.

Co więcej, wschodni tor podejściowy umożliwi obsługę masowców do 200 tysięcy ton ładunku.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zmiany w ofercie Unity Line. W końcu rezerwacje online do Trelleborga

Intermodal i logistyka

Zmiany w ofercie Unity Line. W końcu rezerwacje online do Trelleborga

Mikołaj Kobryński 10 lutego 2025

Prom Wolin zakończył służbę w Unity Line

Intermodal i logistyka

Prom Wolin zakończył służbę w Unity Line

Mikołaj Kobryński 03 lutego 2025

Rozbudowa gazoportu w Świnoujściu zakończona!

Biznes i przemysł

Rozbudowa gazoportu w Świnoujściu zakończona!

Mikołaj Kobryński 22 stycznia 2025

Zobacz również:

Terminal kontenerowy w Świnoujściu z ostateczną decyzją środowiskową

Intermodal i logistyka

Jest decyzja lokalizacyjna dla terminala kontenerowego w Świnoujściu

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Zmiany w ofercie Unity Line. W końcu rezerwacje online do Trelleborga

Intermodal i logistyka

Zmiany w ofercie Unity Line. W końcu rezerwacje online do Trelleborga

Mikołaj Kobryński 10 lutego 2025

Prom Wolin zakończył służbę w Unity Line

Intermodal i logistyka

Prom Wolin zakończył służbę w Unity Line

Mikołaj Kobryński 03 lutego 2025

Rozbudowa gazoportu w Świnoujściu zakończona!

Biznes i przemysł

Rozbudowa gazoportu w Świnoujściu zakończona!

Mikołaj Kobryński 22 stycznia 2025

Zobacz również:

Terminal kontenerowy w Świnoujściu z ostateczną decyzją środowiskową

Intermodal i logistyka

Jest decyzja lokalizacyjna dla terminala kontenerowego w Świnoujściu

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij